keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Vihreä on ihana väri

Kevät on tullut, vaikka loppuviikoksi hieman viileneekin.
Aurinko paistaa jo, jos ei kehoa, niin ainakin mieltä lämmittävästi! Meilläkin piha on sulanut siihen malliin, että yleensä sama jäätilanne etupihalla on pari viikkoa ennen vappua. Oikeasti, meillä yleensä on vielä pieni lumikinos talon edessä vappuna, saa siihen sitten sopivasti juomat kylmään, mutta tänä vuonna moinen ei tule olemaan mitenkään mahdollista.

Pääsiäiseen on vielä aikaa, mutta salakavalasti sekin taas hiipii tulla ja pääsee kenties yllättämäänkin.
Pääsiäisen kaltaiset pidemmät pyhät ovat täydellisiä hetkiä nauttia läheisten seurasta ja hyvästä ruoasta! Tänä vuonna mulla on erityinen tilanne pääsiäisenvieton suhteen, sillä sattuneesta syystä tulen hyvin pitkälti ulkoistamaan ruoanlaiton pääsiäisenä. Olen nimittäin ottamassa pientä pintarusketusta vappua varten Espanjan aurinkorannikolla 14.-24.4. (Älkää olko turhaan kateellisia, mä en nimittäin rusketu, vaan mä palan. Aina.)
Mummu pelasti täysin mun matkakuumeilun, kun kaipasi seuraneitiä reissulleen ja tietysti minä olin vapaa lähtemään!

Joka tapauksessa, jos ette ole alkaneet vielä miettimään ruokia pääsiäiselle, niin tässä on kullanarvoinen ehdotus! Superhelppo, supernopea ja superihanan värinen lisuke lautaselle!


HERNEPYREE

500 g herneitä (pakaste)
2-3 valkosipulinkynttä
voita
maitoa
suolaa, pippuria

Laita jäiset herneet ja valkosipulinkynnet kiehuvaan veteen muutamaksi minuutiksi, jotta herneet sulavat ja pehmenevät, samoin kuin valkosipulit.
Kaada vesi pois (valuta), lisää voita ja tilkka maitoa, soseuta sauvasekoittimella ja mausta suolalla ja pippurilla. Valmis! Tästä riittää neljälle.

Vinkki! Jos haluat täyteläisempää pyreetä, käytä maidon sijasta kermaa! Lampaan kanssa tarjottavana valmiisen pyreeseen voi vielä sekoittaa silputtua minttua, toimii!
Kokeile myös lisätä pyreen joukkoon rapeaksi paistettua pekonia.

Tätä ei voi oikeasti mokata, tämä on niin idioottivarma! Lyö monet vieraat ällikällä!
Kaveriksi sopii niin kala, nauta, possu, lammas kuin kanakin! Kiireisen arkipäivän pelastus ja juhlaillallisen kruunu.
Tänään mulla oli pyreen kanssa naudan lehtipihviä, eli varsinainen kymmenen minuutin ateria! Huomatkaa millanen kasa mulla on lautaselle tota pyreetä, se vaan on niin superhyvää! Tein ison satsin, jotta siitä riittää parille muullekin aterialle, nam!




Rakkaudella,
KIKU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti