sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Viimeinen kesäpäivä

Ihana kesä tuli eilen päätökseensä, kun elokuu vaihtui syyskuuhun.
Tänä vuonna emme antaneet äiskän kanssa kesän lopun livahtaa ohi sormiemme, vaan onnistuimme järjestämään todella mukavat ja onnistuneet pihajuhlat!
Pitkään saatiin jännittää kelien puolesta, mutta kaikki meni siltäkin osin mahtavasti!

Lauantaipäivä alkoi valmisteluilla; piha piti saada sopivaan juhlakuntoon ja rosvopaistikuoppa täytyi lämmittää. Paisteina oli porsaan kasleria ja karitsan putkiluupaisti.
Kuoppaa lämmitimme kolme tuntia ja lihat (noin 2 kg/kpl) muhivat kuopassa kolme ja puoli tuntia, vetäytyivät puoli tuntia. Näin jälkeenpäin ajatellen kolmekin tuntia paistoa olisi riittänyt. Edellisenä iltana lihat suolattiin ja pippuroitiin, joidenkin viiltoihin laitettiin vielä valkosipulinkynsiä. Seuraavana aamuna äiti hieroi vielä yrtti-hunajatahnaa parin lihapalan pintaan.
Kukat olivat mummin tuliaiset Peltolasta, IHANIA! Riitti vielä mainiosti jokaiseen tarpeeseen.










Valmistelujen jälkeen lähdin nauttimaan kyläpäivien musiikkitarjonnasta; Karri-Koira ja Ruudolf! 



Oi että, mahtava show! En tunne kummankaan tuotantoa läpikotaisin, vain muutamia helmiä, mutta kundien lavakarisma oli mieletöntä! Kyllä kelpasi katsella menoa! Lämpimästi suosittelen tutustumaan esim. kundien yhteiskappaleeseen Leijonakuningas-laulu, joka on "suomennos" R. Kellyn kappaleesta The World's Greatest


"Mä olen vuori

Mä olen tuuli wooo
Mä olen suurin
Kaikista suurin
Mä olen jätti
Mä olen kotka
Mä olen leijona viidakossa



Ja kun ne kysyy et kuka mä oon
Mä katon niit silmiin ja kerron niille"
Kyläpäivien markkinoilta ostettiin Paken kanssa tietysti metrilakuja, omnomnomnomnom!



Musiikillisen rentoutumishetken jälkeen oli laitettava tarjoilut valmiiksi, katettava pöytä ja otettava rosvot pois kuopasta.





Rosvopaistien lisäksi illan menu sisälsi seuraavia:
  • Öljyinen perunasalaatti
  • Kaalisalaatti jogurttikastikkeella
  • Vihreä salaatti fetajuustolla
  • Sienimuhennos
  • Leipälajitelma
  • Kotitekoisia tuorejuustoja
  • "Mummin juustoa" (kotijuustoa)

Kun massut olivat täynnä maukasta ruokaa, oli ohjelmanumeron aika. Kuurankukka -kappale soimaan taustalle ja Pakelle ojennettiin suljettu kirjekuori, joka sisälsi kymmenen kohtaa. Tuttu Juttu Show!
Tässä kämppisversiossa testattiin miten hyvin me äipän kanssa tunnetaan toisemme. Yllätyin itsekin hieman lopputuloksesta, sillä saatiin 7/10 oikein, wuhuu!
Kysymyksiin kuului muunmuassa "Kumpi on enemmän Martta?" ja "Kummalla on kovempi ääni?"
Pieleen meni esimerkiksi "Kummalla on useammin tavarat hukassa?".

Jälkiruoan aika koitti; omena-marenkipiirakkaa, suklaakakkua ja hevosenkenkä-pikkuleipiä. Niin ja vähän limoncelloa..



Toisena ohjelmanumerona oli äiskän kiitospuhe, jonka tekemisessä minä ja muut vieraat "vähän" autettiin... Minä olin tehnyt pohjan valmiiksi, vieraat auttoivat täyttämällä muutamat puuttuvat kohdat adjektiiveilla.
Puheessaan äiti kertoi "miten ilo on nähdä kaikkien vieraiden limaiset kasvot täällä kanssamme"
tai kuinka "ilman teidän turkoosia seuraanne eivät nämäkään juhlat olisi yhtä viekkaat".
Toivotti vielä "toiminnallista loppuiltaa".

Seuraavaksi korkattiin booli (nimeltään Red September) ja sytytettiin tuikut, tulet ja valot pihalle.





Yö menikin aika paljolti mölkkyä pelatessa, musiikin tahdittamana. Mahtava päivä, ilta ja yö!
Hyvillä mielin voi jättää tämän kesän nyt taakseen ja alkaa nauttimaan syksystä.


Rakkaudella,

KIKU

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti