tiistai 30. huhtikuuta 2013

Ei nimellä pilattu

Kesän tulon kunniaksi, kerron teille asian, jonka olen itsekin vastikään saanut selville.
(Äiti, ei, mä en ole raskaana!)
Kiku -sanalla voidaan tarkoittaa tietääkseni ainakin kahta asiaa;
Havaijilla on KIKU –niminen tv-yhtiö, joka lähettää paljon ohjelmaa kohderyhmänään saarella asuvat aasialaiset yhteisöt.
Kuitenkin minua kiehtovampi ja miellyttävämpi käyttö Kikulle on Japanissa, jossa Kiku on tyttölapsen nimi ja tarkoittaa krysanteemia.
Japanissa krysanteemi yhdistetään kuolemattomuuteen ja keisariin. Se on myös marraskuun kukka (nojoo, mun synttärit on lokakuussa, mutta ei kaikki voi mennä just nappiin!)
Kuitenkin; IHANAA! KIKU ON KUKKA!

http://st.gdefon.ru/wallpapers_original/wallpapers/481045_xrizantemy_cvety_vetka_oranzhevaya_1680x1050_(www.GdeFon.ru).jpg

Jollain tapaa on mahtavaa, kun nimellä on joku tuollainen syvällisempi tarkoitus. Tai no tarkoittaahan mun oikea etunimeni Kristuksen seuraajaa..
Olen kyllä oikeastaan aina digannut siitä miten etenkin Aasian suunnalla nimet tarkoittavat jotain.
 Yleensä vielä jotain mahtavaa !(vrt. Kiku = krysanteemi = kuolemattomuus)
Nimetkin ovat makuasia ja henkilökohtainen juttu, mutta pakko myöntää että sain päivän shokkiannoksen ja samalla naurut, kun luin töissä ruokatunnilla uusinta Kaksplussaa, siinä kun oli tehty parin aukeaman juttu erikoisista nimistä Suomessa. Kaikista silmiin- ja korviinpistävin oli eräs pojan nimi, joka tosin oli vanhemmilla vain suunnitelmissa, kun ei ole poikaa siunaantunut.
Kuvittelin mielessäni jo tilannetta, kun pappi sanoo; ”Kastan sinut, Kitro Kosmo Kermit.” ja mummot huutaa takarivistä ”MITÄ!? MIKÄ SE OLI!?” :D
Pyydän anteeksi kaikilta jotka diggaa noista erikoisemmista väännelmistä, tämähän on vain minun mielipiteeni ja reaktioni!
Vaikea suhtautua vakavasti noinkin erikoiseen nimeen, kun itse mieluusti antaisin omille lapsilleni etunimiksi jotain tämän kaltaisia; Vilma, Kerttu, Nooa, Veeti.
Jollain ajatustasolla kolahtaa miesten nimistä myös Sulo ja Olavi, mutta ehkä munkin mieleen jopa ’A little bit too much’, ainakin etunimiksi.
Hauskaa Vappua kaikille!

Rakkaudella,
KIKU

p.s. Jeren ja Dinamo Minskin teiden eroaminen on jo julkistettu. Julkistetaanko torstaina HIFK:n faniristeilyllä #10..? ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti